De huidige begraafplaats van Sint-Kruis

(tekst: Johan Duyck , foto's: Monique Depraetere)

Allerzielen 2011: Op de begraafplaats van Sint-Kruis contrasteren “uitbundige” siergrassen met het stille eerbetoon van vele chrysanten (foto: Monique Depraetere)

Elk jaar, als de hoogdagen van Allerheiligen en Allerzielen er aankomen, geeft de Brugse groendienst de begraafplaatsen een ferme opknapbeurt. Een funerair-historisch bezoek aan de begraafplaatsen van Sint-Kruis krijgt dan extra kleur.

Het oude kerkhof, waarvoor al vanaf het begin van de jaren 1950 geen nieuwe begrafenisvergunningen (concessies) meer worden verleend, is een “uitdovend” kerkhof waar niet veel bezoekers meer komen, ook niet rond Allerheiligen. Een gevolg van het dikwijls ontbreken van de familiale zorg voor de laatste rustplaats van hun overledenen is dat de natuur dan meer tijd krijgt om “haar gang te gaan”. Gelukkig wordt de groendienst in haar onderhoudstaak wat bijgestaan door enkele plaatselijke vrijwilligers, o.a. van de WHSK, zodat dit kerkhof van Sint-Kruis, met zijn vele graven uit de jaren 1800, terecht een waardevolle funeraire erfgoedsite is geworden.

In tegenstelling tot het kerkhof rond de kerk heeft de begraafplaats in de Pastorieweg veel meer ruimte en structuur: de paden van de vele rijvakken zijn rechthoekig aangesloten op de hoofdingangen en er zijn afzonderlijke sites voorzien voor de verplaatste oude graven van het kerkhof (links achteraan), voor militairen en oud-strijders (links in het midden en rechts achteraan), voor religieuze gemeenschappen (rechts in het midden voor de zusters van Pittem en voor de zusters van de Heilige Kindsheid van Maria ter Spermalie) en er is ook een kinderbegraafplaats (rechts in het midden).

◄  Op 17 december 1950 werd de besneeuwde nieuwe begraafplaats van Sint-Kruis ingewijd in aanwezigheid van o.m. de toenmalige plaatselijke geestelijkheid: pastoor Henry Vanneste en de onderpastoors Schotte, Dupon en Ostyn. (verzameling Johan Duyck)

Achter de tweede “plantenrotonde”, aan de wat verborgen linker ingang van de begraafplaats, ligt de strooiweide omringd door de rijen  “appartementsblokken” waarin nog steeds urnen worden geplaatst. In het begin van de jaren 2000 werd ook de vlakte tussen de twee grote Duitse oorlogsbunkers van WO II in gebruik genomen voor de urnenzandgraven. Deze sites van de begraafplaats worden momenteel het drukst bezocht en worden met Allerheiligen en Allerzielen omgetoverd tot een overweldigend eerbetoon met bloemen aan de overledenen.

De zeer toepasselijke tekst op de gezamenlijke grafsteen op de strooiweide van de begraafplaats van Sint-Kruis wordt met Allerheiligen en Allerzielen gepast  bekrachtigd door een zee van bloemen …  (foto M. Depraetere)