Documentatiecentrum

Voorstelling werkgroep Documentatiecentrum

Brugs Ommeland Koninklijke Heemkundige Kring Maurits Van Coppenolle verzamelde gedurende zijn bestaan een rijke collectie bronnenmateriaal over diverse heem- en geschiedkundige onderwerpen over Brugge en het Brugse ommeland. Die documentatie is er onder allerlei vormen: zowat 6800 afgedrukte foto’s, 15000 digitale foto’s, 3000 prenten, 750 affiches, 1800 boeken, 120 tijdschriftencollecties uitgegeven door West-Vlaamse geschied-, heem- en volkskundige verenigingen en tal van realia en documenten. Die bewaren en raadplegen we in ons lokaal De Zorge. Daarnaast bezitten ook onze werkgroepen over Sint-Andries, Sint-Michiels en Sint-Kruis een rijke collectie.

Elke donderdagnamiddag komt onze groep vrijwilligers samen in De Zorge van 14.00 tot 17.30 om als groep dat alles nauwkeurig te ordenen, te inventariseren en waar nuttig te scannen. Ook wie als aangesloten lid of onderzoeker iets wil raadplegen of een publicatie wil kopen, is op dat moment welkom. Voor wat Sint-Kruis aanbelangt maak je best op een ander moment een afspraak met de documentatiebeheerder van Werkgroep Heemkunde Sint-Kruis.

Gaat jouw interesse ook uit naar praktisch historisch werk, neem dan gerust contact op.  Het is een nuttig en gezellig tijdverdrijf.

Vrijwilligers van de werkgroep

Dirk Heyns Leiselestraat 28, Sint-Michiels 050 38 41 14 dirk.heyns@skynet.be
Michel Van den Brande Schaakstraat 3 B5, Sint-Kruis 050 28 08 58 mic.montgri@gmail.com
Miriam De Vooght Grauwwerkersstraat 31, Brugge 050 70 30 28 de_vooght_miriam@hotmail.com
Monique Depraetere Schaakstraat 3/0202, Sint-Kruis 050 28 08 58 monda.nostra@gmail.com
Roland Marcus Boudewijn Ravestraat 20/1, Brugge 0479 02 01 31 roland.marcus@telenet.be
Rudy Dewaele Leiselestraat 41, Sint-Michiels 050 38 35 74 woaltje58@gmail.com
Yvo De Craemere Assebroeklaan 22, Sint-Kruis 0486 35 87 39 yvodecraemere@telenet.be
Ewald Vancoppenolle Eikenlaan 25, Sint-Andries 050 31 15 04 ewald.vancoppenolle@skynet.be

Historiek van de werkgroep

Het inventariseren en ontsluiten van al ons materiaal was vaak het monnikenwerk van één of enkele personen en gebeurde grotendeels aan de fichebak en later computer thuis.

Door het organiseren van zondagse boekenverkopen en jaarlijkse tentoonstellingen groeide een informele groep vrijwilligers die bereid was om op regelmatige basis in De Zorge de groeiende collectie interessant materiaal te ontsluiten: schonen, sorteren, scannen, beschrijven, digitaliseren, inventariseren in databases en oordeelkundig bewaren.

De werking van ons documentatiecentrum  is een officiële werkgroep geworden binnen vzw Brugs Ommeland Koninklijke Heemkundige Kring Maurits van Coppenolle.

Onze werking

Het documentatiecentrum is gelegen in ons lokaal De Zorge in Sint-Kruis (Moerkerkse Steenweg 194) en is elke donderdagnamiddag te bezoeken van 14.00 tot 17.30 uur.

De werkgroep Documentatiecentrum staat dus ook ter beschikking om allerlei heem-of geschiedkundige vragen te beantwoorden of om bezoekers op weg te helpen bij onderzoekwerk. Soms kan een afspraak vooraf met beheerder dirk.heyns@skynet.be nuttig zijn om efficiënter het gewenste materiaal te vinden.

Af en toe verzorgt de werkgroep een verkoop van gekregen tweedehandsboeken over heem-, geschied- en volkskunde. Wanneer het onderwerp en de draagkracht het mogelijk maken staat de werkgroep ook in voor een expositie, aansluitend bij Sint-Kruiskermis of een Erfgoeddag.

Daarnaast beheren ook de andere werkgroepen van onze vereniging hun eigen collecties over hun deelgemeente Sint-Andries, Sint-Michiels of Sint-Kruis. De collecties van Sint-Kruis zijn zo uitgebreid dat een eigen ploeg ‘narchievelingen’ maandelijks samenkomt om dat te ontsluiten.

Wie over Sint-Kruis iets wil  raadplegen maakt best vooraf een afspraak met hun documentatiebeheerder maurice.vanparys@skynet.be  .

Onze collecties

Onderstaande inventarissen betreffen de collecties van ons Documentatiecentrum. Indien nuttig raadpleeg je best ook de collecties foto’s, affiches, kaarten, prenten…. van de deelwerkgroepen Sint-Andries, Sint-Michiels en Sint-Kruis.