Oude filmrollen jaren 1930 gedigitaliseerd


In april 2021 werd onze vzw Brugs Ommeland gecontacteerd door de familie Vanneste uit Staden. Zij beschikten over een aantal oude 35mm-filmpjes, telkens voorzien van een label met ‘BRUGGE 1’, ‘BRUGGE 2’, enzovoort. Tijdens een plaatsbezoek in Staden werd overeengekomen om de filmpjes te schenken aan de heemkring in ruil voor het digitaliseren en delen van de resultaten.

Na een eerste analyse van de beelden door Hugo Vandekeere startte Freddy Clevers een samenwerking tussen Brugs Ommeland en Musea Brugge. Musea Brugge beschikt immers over het nodige netwerk om dergelijk beeldmateriaal te laten digitaliseren. Het duurde geruime tijd, maar in februari 2025 ontvingen we de langverwachte digitale bestanden.

De zwart-witfilmpjes geven een prachtig beeld van Brugge in de jaren 1930. Enkele keren verschijnt de vermelding ‘Filmavox’, een onafhankelijke commerciële filmdistributeur die in 1931 werd gelanceerd door de Katholieke Filmcentrale. We zien o.a. de voormalige herberg ‘In de Vogelmarkt’ op de hoek van de Rozenhoedkaai en de Braambergstraat, nog vóór de verbouwing van 1937-1939.

Verschillende scènes zijn gefilmd vanop de reien.

 

Daarnaast zien we fascinerende tijdsbeelden van het Minnewater, de Dijver, de buitenkant van het Sint-Janshospitaal, de Markt, de Sint-Jacobswijk (gefilmd vanop het belfort), het begijnhof vóór de verbouwingen door architect Luc Viérin, de stadspoorten en de binnenhaven. De Sint-Annawijk is goed vertegenwoordigd, met onder andere de voormalige cichoreifabriek langs de Sint-Annarei, de Jeruzalemkapel, de Rolweg met bewoners en een fantastische scène met oude kantwerksters.

 

De straatscènes zijn doorspekt met mensen in kledij en transportmiddelen van toen, inclusief een hondenkar. Tussen elke opname verschijnt een opschrift in het Nederlands en het Frans met de locatie en enkele beschouwende citaten, zoals: "Bruges: Ce paradis des artistes n’a pas les beautés d’une morte, elle a les charmes toujours vivants d’une jeunesse perpétuelle (Duclos)”.

Bijzondere dank gaat uit naar schenkers, de familie Vanneste en naar conservator Geert Souvereyns van Musea Brugge, dat instond voor de digitalisering.   

(Karel D.)