Damme als vestingstad. Evolutie vanuit de cartografie en archeologie

Onderwerp: Damme als vestingstad. Evolutie vanuit de cartografie en archeologie

Spreker: Jan Hutsebaut

wanneer: maandag 27 november 2023 om 19u30

plaats:  CM-lokaal Sint-Kruis, Moerkerkse Steenweg 118

Prijs: leden: 2 euro, niet-leden: 5 euro

In samenwerking met Familiekunde Brugge

De laatste jaren is de kennis over Damme sterk toegenomen. Dit danken we aan projecten zoals ‘Verdwenen Zwinhavens’, ‘Bastions zonder grenzen’ en een aantal recente archeologische onderzoeken en vondsten. De lezing geeft een stand van zaken, schetst de evolutie van Damme doorheen de tijd met een focus op Damme als vestingstad. Jan Hutsebaut legt uit waardoor we tot de nieuwe inzichten zijn gekomen. Er passeren enkele unieke historische kaarten en ontwerptekeningen voor uitbreiding van de fortificaties de revue, o.a. door Vauban. Een aanrader voor wie graag gidst of vertoeft in en rond Damme.

Jan Hutsebaut (° 1964) is al 33 jaar aan het werk bij het stadsbestuur Damme. Hij is er o.a. verantwoordelijk voor het Uilenspiegelmuseum en erfgoed in het algemeen. Jan was betrokken bij de historische tentoonstellingen over de Lieve (2009), ‘200 jaar Damse Vaart’ (2015) en ‘400 jaar stadsversterking - Bastions zonder grenzen’ (2020). Hjj schreef ook Uilenspiegel in miniatuur (2013). De geschiedenis van Damme werd een van zijn passies.

Spreker Jef Bogaert

Spreker Jan Hutsebaut