Lezing: De 15de eeuwse renteboeken van Brugge

Schatkist voor heemkundigen, huizenhistorici en genealogen

Spreker Jan Verheyen

Onderwerp: De 15de eeuwse renteboeken van Brugge - schatkist voor heemkundigen, huizenhistorici en genealogen

Spreker: Jan Verheyen

wanneer: maandag 25 maart 2024 om 19u30

plaats:  CM-lokaal Sint-Kruis, Moerkerkse Steenweg 118

Prijs: leden: 2 euro, niet-leden: 5 euro
Inschrijven vooraf niet nodig

In samenwerking met Familiekunde Brugge

Vele Brugse instellingen hielden registers bij van de rentebetalingen die huiseigenaars aan hun kredietverstrekker verschuldigd waren. Er zijn tientallen van dit soort registers, in vele soorten en maten, verspreid over de Brugse archieven. In tegenstelling tot vele andere bronnen zijn deze tot nu toe niet zo goed begrepen, niet zo goed ontsloten en nog grotendeels onontgonnen. Het onderzoek van kunsthistoricus Jan Verheyen heeft daarin verandering gebracht.

Een groot deel van deze renteboeken zijn vorig jaar ingescand en online geplaatst. In februari 2024 worden zes renteboeken (van het Begijnhof, van de Dis Onze-Lieve-Vrouw en van het Sint-Juliaanspassantenhuis) gepubliceerd met een integrale index van alle voorkomende namen, goed voor een namenlijst van meer dan duizend Bruggelingen uit de vijftiende eeuw.

De publicatie van deze index kan een gebruiksvriendelijk maar belangrijk hulpinstrument worden voor heemkundigen, huizenhistorici en stamboomonderzoekers. Hopelijk zal dit leiden tot vele nieuwe vondsten in verschillende onderzoeksdomeinen.

Kunsthistoricus Jan Verheyen (°1973) studeerde in 1995 af aan de UGent als Master in de Wiskunde en in 2020 aan de KU Leuven als Master in de Kunstwetenschappen. Zijn studie over de Brugse schilders uit de generatie van Jan van Eyck en Pieter Cristus (ook gekend als Petrus Christus) is voor een groot deel gebaseerd op de locatiebepaling van hun ateliers. Daarvoor werd veel nieuw materiaal gevonden in de renteboeken, onder andere de atelierlocatie van Pieter Cristus.