Lezing sjabloon

plaats:  CM-lokaal Sint-Kruis, Moerkerkse Steenweg 118

Prijs: leden: 2 euro, niet-leden: 5 euro

In samenwerking met Familiekunde Brugge

‘Poorter’ en ‘buitenpoorter’ zijn in de Nederlanden de  voorkomende historische benaming voor bevoorrechte burgers. Na de Franse revolutie en invasie verdwenen deze voorrechten bij de afschaffing  van het ancien régime in 1794-1795.

Worden eveneens in de voordracht besproken en uitgelegd : de poorterseed, het poortersgeld, borgstelling, poortersbrief en de voordelen verbonden aan het poorterschap. Deze zijn op rechterlijk, economisch, fiscaal en militair vlak belangrijk. Welke verplichtingen bracht dit met zich mee en wanneer kon men dit voorrecht verliezen?

Als slot volgt een voorstelling en bespreking van een poortersbrief in oud schrift van het jaar 1703 met transcriptie in een voor ons leesbaar en begrijpelijk Nederlands. Elke aanwezig krijgt een kopij. Jo Patteeuw brengt enkele voorbeelden mee (JP)