Werkgroep Brugs Kokkerellen

Deze werkgroep stelde haar start officieel voor in de  museumkeuken van de Potterie. Heel passend, want Brugs Kokkerellen wou in de eerste plaats Brugse gerechten en specialiteiten in ere houden. Zij bestudeerden oude West-Vlaamse eetculturen, wellevendheidsregels, vergeten recepten en groenten, geneeskrachtige kruiden. De leden streefden ernaar om zoveel mogelijk van ons culinair erfgoed te onderzoeken en eventueel oude (streek)gerechten te promoten of te experimenteren met vergeten recepten vanuit oude culinaire documenten. De eerste leden waren Ewald Vancoppenolle, Ronny Vanaelst, Yvette Kemel, Monique Vandenabeele en Johan Willems. Later werden ook Dirk Soenen en Frank De Velder lid.

Opstart van de werkgroep Brugs Kokerellen in de keuken van de Potterie

De interesse voor culinair erfgoed werd niet enkel intern gedeeld, maar ook met een ruimer publiek door bv.  tentoonstellingen als De keuken van Weleer (2006) en Gezonde voeding uit de huisapotheek (2008) en Appels en Peren (2012). De werkgroep Brugs Kokkerellen gaf een demonstratie op kookworkshops van Vormingplus in het Hof van Watervliet (2008) of verzorgde thema- en kookavonden, zoals “vergeten groenten” (Week van de Smaak, 2015) of “nostalgisch koken” (week van de smaak, 2016). De werkgroep ging regelmatig op stap naar locaties die verband houden met hun culinaire interesse, zoals in 2007 de tentoonstelling Eten, tradities, taboes en delicatessen in Leiden of naar Zierikzee in 2012. De werkgroep doofde uit en wacht op geïnteresseerden om nieuw leven in te blazen.

De rijke verzameling die de werkgroep aanlegde is nog steeds raadpleegbaar: oude kookboeken, menukaarten, al of niet handgeschreven recepten en brochures in verband met voeding en apparaten bestemd om te koken of voeding te bewaren. Wie er zelf wil schenken: graag.

Inhoud menukaarten

Inhoud kookboeken en brochures

Artikels over voeding in West-Vlaamse heemkundige tijdschriften