Wie is wie op deze groepsfoto van 1921?

Gepubliceerd op 5 december 2023 om 17:06

Er staan veel personen op deze groepsfoto van 2 oktober 1921, maar wie zijn dit allemaal? Johan Duyck, uit wiens familiearchief de foto komt, herkent enkel de uittredende burgemeester Charles Van Robays (zittend op de hoek onder de eerste hangende lamp links), pastoor Cuvelier (staande onder de tweede lamp rechts) en tegen de muur in uniform veldwachter Gevaert. Wie kan hem verder helpen? Waar staat of zit bv. Charles Casteleyn? Want voor hem was die maaltijd.

We zien namelijk de feesttafel naar aanleiding van de aanstelling van Charles (Karel) Casteleyn als nieuwe burgemeester van Sint-Kruis. Het feestopschrift aan de linker muur is een chronogram. “GoD sChenke U AChtbare VeeL geLUk In ’t BUrgeMeestersChap”. Wanneer je de grote letters als Romeinse cijfers samen telt, bekom je 1921, het jaar van zijn aanstelling. In de zaal zitten tal van partijgenoten (landbouwers, christelijke sociale verenigingen) en notabelen, w.o. enkele geestelijken. Zouden er ergens ook moeten op staan: Pieter Janssens die hem in 1933 opvolgde, Alfred Ronse, onderpastoor Coucke, gemeentesecretaris Van Hove, Gerard D’hooge, Lietaert, Louis Mortier, veehandelaar Van Hoorickx, Henri Gahide…

De locatie is de patronagezaal Hooger Op langs de Moerkerkse Steenweg. Dat leiden we af uit de tekst boven de toneelruimte waar het orkest zit: “Met ’t K(ruis in de top) naar Hooger op! Rex Christus”. Deze zaal werd later de latere katholieke bibliotheek Sint-Lutgardis en turnzaal van de jongensschool. Daar kwamen in de jaren 1930 ook de jongelingenkring en KSA samen en tal van verenigingen.

Charles Casteleyn (Gistel, 24/02/1885 - Sint-Kruis, 23/03/1952) was burgemeester van Sint-Kruis van 1921 tot einde 1932. Hij was eigenlijk aannemer van Openbare Werken en woonde oorspronkelijk in Zeebrugge. Omwille van WO I verhuisde hij naar Sint-Kruis en bouwde in 1931 langs de Vestingstraat villa Waterkant, nu Altebijstraat 21. Na zijn burgemeesterschap bouwde hij er in 1933 een kantoorgebouw bij. In 1952 overlijdt Karel Casteleyn. Zijn villa wordt van 1962 tot 1992 bewoond door Spaanse zusters die zieken- en nachtdienst doen in de Sint-Jozefkliniek. Sinds 1993 is het een kantoor. De kapel voor het heilig hart van Maria, daar vlakbij, liet hij in de jaren 1920 op zijn grond optrekken.

Er zijn geen reacties geplaatst.