Werkgroep Archeologie Brugs Ommeland (WABO)

Deze werkgroep begon met jonge leden die samen met de archeologische dienst van de Stad Brugge hielpen bij opgravingen in de binnenstad en randgemeenten: Yann Hollevoet, Bieke Hillewaert, Nico Inslegers, Yves Damman en Ronny Vanaelst. Later kwamen daar ook Dirk Soenen, Katelijne Vertongen en Joke Verkeyeyn bij. Zij hielpen als vrijwilligers o.a. op de domeinen van het Prinsenhof, klooster van de Arme Klaren en Jezuïeten, langs de Zandstraat in Sint-Andries. De werkgroep organiseerde voor het ruimere publiek ook archeologische rondleidingen op die sites. In het kader van de Nacht van de Musea van 2002 verzorgde de werkgroep bv. op de binnenkoer van het oud Sint Jan een schitterend Merovingisch feest met oude ambachten, muziek, voedsel en drank en de opvoering van de Beowulfsage.

Wanneer in 2006 de intercommunale archeologische dienst Raakvlak werd opgericht, beperkte de groep zich tot voordrachten, archeologische wandelingen en uitstappen en ontmoetingen met gelijkaardige verenigingen, vb. uit Nederland. Bijzonder waren de twee determinatieavonden (22 mei 2006 en 26 november 2007) waar bezoekers zonder afspraak hun (archeologisch) aarde- en glaswerk of metalen en stenen voorwerpen door experts konden laten taxeren op historische situering, functie en waarde.

In 2017 is de werkgroep opgegaan in de intercommunale archeologische dienst Raakvlak.

Geïnteresseerd in archeologie in het Brugse? Volgende sites kunnen je zeker plezieren:

• het gratis tijdschrift Ex Situ
  • de intercommunale archeologische dienst Raakvlak

Merovingisch feest tijdens de Nacht van de musea 2002 ©Alain Roose