Kermis 2000: Sint-Kruis rond 1900

2000: de wereld bereidt zich voor om de 21ste eeuw in te gaan. “Hoe was het honderd jaar geleden?” Rond die vraag bouwde Werkgroep Geschiedenis Sint-Kruis een expositie op in De Zorge, het lokaal van de Heemkundige Kring Maurits Van Coppenolle.

Een team vrijwilligers werkte de visualisering van enkele items uit en meteen ook teksten voor de gelijknamige bijhorende catalogus: voorzitter Jos Rondas (militaria), secretaris Yvette Kemel (Sint-Kruis in de kranten van circa 1900, merkwaardige Sint-Kruizenaars zoals Jerome Pringier, Gustaaf Vandendorpe, de familie Van Robays en graaf Leo Visart de Bocarmé), Filip Degraeve (kerkgebouw en parochiaal leven), Marcel Dhoore (statistische tabellen en overzichtslijsten van 1889 tot 1914),  Chris Weymeis (openbaar vervoer) en Dries Weyts (herbergen).